Pandemia COVID-19 poate fi stresantă pentru fiecare dintre noi. Teama și anxietatea față de o nouă boală și ceea ce s-ar putea întâmpla pot fi copleșitoare și pot provoca emoții puternice la adulți și copii. Regulile de distanțare socială, pot face oamenii să se simtă izolați și singuri și pot crește stresul și anxietatea. Cu toate acestea, aceste acțiuni sunt necesare pentru a reduce răspândirea COVID-19.

Un alt factor care ar putea duce la creșterea stresului în perioada pandemiei este și criza economică. Impactul financiar al pandemiei a afectat mii de români care au suferit pierderi bruște de locuri de muncă, reducerea orelor de muncă și trăiesc cu incertitudine cu privire la durata crizei. Stresul financiar poate afecta grav sănătatea mentală și bunăstarea. Deși este normal să vă simțiți anxioși și îngrijorați în perioade incerte, este important să luați măsuri pentru a vă proteja sănătatea mintală și bunăstarea.


Stresul în timpul unei epidemii infecțioase poate include

  • Frică și îngrijorare legate de propria sănătate și de sănătatea celor dragi
  • Schimbări în rutina programului de somn și de alimentație
  • Dificultatea de a dormi și de a te concentra
  • Agravarea problemelor de sănătate cronice
  • Abuzul de alcool, tutun sau alte tipuri de substanțe cu risc de dependență

Persoanele cu afecțiuni legate de sănătatea mentală ar trebui să își continue tratamentul și să conștientizeze apariția unor simptome noi sau agravante.

Acțiunile prin care îți manifești grija față de tine, prieteni și familie te pot ajuta să gestionezi stresul. Ajutându-i pe ceilalți să se adapteze condițiilor de stres poate duce la o comunitate mai puternică.


Lucruri pe care le poți face pentru a te ajuta pe tine

  • Să iei pauze de la a urmări, citi sau asculta știri, inclusiv cele apărute în social media. Expunerea repetată la tema pandemiei poate deveni deranjantă.
  • Să ai grijă de corpul tău. Încearcă să respiri adânc, să faci exerciții de stretching sau să meditezi. Încearcă să mănânci sănătos, să ai mese echilibrate, să faci mișcare în mod regulat, să dormi suficient și să eviți alcoolul sau substanțele ilegale.
  • Fă-ți timp pentru a te deconecta. Încearcă activități care îți fac plăcere.
  • Ia legătura cu ceilalți. Vorbește despre grijile tale sau despre felul în care te simți cu oamenii în care ai încredere.
  • Sună-ți medicul de familie dacă stresul intervine în activitățile tale curente, mai multe zile la rând.

Pandemia COVID-19 nu s-a terminat încă.

Nimeni nu este în siguranță până când nu suntem toți în siguranță!

Crucea Rosie Romana - COVID Informatii