Implicarea ta în gestionarea crizei asociate cu COVID-19 te poate afecta din punct de vedere emoțional. Există acțiuni pe care le poți face pentru a te ajuta să reduci reacțiile de stres traumatic secundar (STS), asociate cu gestionarea evenimentelor de criză.


  • Recunoaște faptul că STS poate afecta pe oricine care ajută alte persoane într-un eveniment traumatic.
  • Învață care sunt simptomele, inclusiv cele fizice (oboseală, boală) și psihice (frică, sevraj, vinovăție) pentru a le putea recunoaște mai ușor.
  • Acordă timp, atât ție cât și familiei tale pentru a vă recupera după ce ai făcut parte din forțele de răspuns la pandemie.
  • Creează-ți un program cu activități de îngrijire personală de care te bucuri, precum să petreci timp cu prietenii și familia, să faci exerciții fizice sau să citești o carte.
  • Ia o pauză de la știrile sau relatările legate de COVID-19
  • Cere ajutor dacă te simți copleșit sau îngrijorat de faptul că COVID-19 îți afectează capacitatea de a avea grijă de familia ta, așa cum o făceai înainte de răspândirea virusului

Semne că suferi de epuizare profesională

  • Tristețe, depresie sau apatie
  • Sentimente de frustrare, care apar cu ușurință
  • Reacții de apărare - dai vina pe alții, iritabilitate
  • Lipsa emoțiilor, indiferență
  • Detașament - Izolare sau deconectare de ceilalți
  • Neglijarea igienei personale
  • Senzație constantă de oboseală, epuizare (secare de energie) sau de copleșire
  • Poți să ai senzația:
    • De eșec
    • Că nimic din ceea ce faci nu mai ajută, nu mai are sens
    • Că nu îți faci treaba bine
    • Că ai nevoie de alcool/alte substanțe pentru a face față

Pandemia COVID-19 nu s-a terminat încă.

Nimeni nu este în siguranță până când nu suntem toți în siguranță!

Crucea Rosie Romana - COVID Informatii